• Article du Monde:

    Les colons de Cisjordanie "regardent le futur de leurs communautés avec incertitude"

     La fin du moratoire sur le gel de la colonisation israélienne en Cisjordanie, dimanche 26 septembre, aurait-elle sonné le glas de "la revanche du bulldozer", comme le titrait, lundi, Haaretz ? Le quotidien israélien estime que les colons, en dépit de célébrations marquées, "savent au fond de leur cœur" que les constructions sur le terrain seront de plus en plus difficiles.

    La reprise de la colonisation ne s'est pas fait attendre, marquée dès lundi par des célébrations dans l'ensemble des territoires occupés, en pleine fête juive de Soukkot (la fête des cabanes – voir la vidéo sur le site du Guardian).

     "LES NÉGOCIATIONS, UN SHOW"

    Dans la colonie d'Ariel, dans le nord de la Cisjordanie, des douzaines de familles vivent dans des caravanes depuis leur évacuation en 2005 de la bande de Gaza et attendent impatiemment la construction d'un nouveau quartier de cinquante unités de logement. L'un d'eux, Itzik Vazana, cité par Yediot Aharonot, ne croit pas aux négociations de paix engagées par son gouvernement. "Ces négociations sont juste un show qui est sur le point de s'effondrer", prédit-il, convaincu d'être "ici de droit et non par tolérance", au-delà d'une ligne verte qui n'est pour lui que "virtuelle et politique".

    A Hébron, la reprise de la colonisation est hautement symbolique. Le renforcement de la communauté de 800 colons juifs, au cœur de cette ville palestinienne de 30 000 habitants, pose un véritable "défi pour la paix", estime l'agence de presse Reuters. Au risque de raviver les conflits, les colons ont organisé des célébrations autour de la pose de la première pierre d'une crèche, dans un quartier disputé de la vieille ville, rapporte le quotidien Yediot Aharonot. Cette construction a reçu l'aval de l'ultra-orthodoxe Meir Porush, secrétaire d'Etat à l'éducation, qui a évoqué la tristesse de voir "des enfants, dont le seul péché est d'être né juif à Hébron, obligés de se serrer dans des locaux sans fenêtres ni jardin".

    DILEMME PALESTINIEN

    La joie de la famille Shapira, qui a pu remettre en route le chantier de sa maison dans la colonie d'Alpena (Shomron), contraste avec la discrétion teintée de gêne de ses six ouvriers palestiniens, observée par un journaliste de Maariv. Rachid, le chef de chantier, formule le dilemme auquel sont confrontés tous les Palestiniens tributaires des colonies pour trouver un travail : "D'un côté, je voudrais qu'il y ait un nouveau gel, mais de l'autre, ce sont des gens sympas et nous, de notre côté, nous avons besoin d'argent." Les ouvriers palestiniens revenus travailler sur un chantier de la colonie de Yakir sont confrontés aux mêmes interrogations : à demi mots, ils expliquent à Haaretz être là du fait de la nécessité de gagner leur vie.

    Dans les villages de Cisjordanie, la reprise de la colonisation a pris les habitants au dépourvu, relate le quotidien londonien de langue arabe Al-Quds al-Arabi. Les récits du retour intempestif des colons se multiplient. Le malaise des villageois palestiniens traduit à quel point "la reprise de la colonisation est une déclaration de guerre à la paix", selon les mots d'Omar Hilmi Al-Ghoul, conseiller de l'Autorité palestinienne aux affaires nationales. Cet empressement des colons à réinvestir les lieux et à finir les travaux au plus vite s'explique, selon un habitant d'Ariel, par la peur de l'annonce éventuelle d'un nouveau moratoire sur le gel de la colonisation.

    Dans le village de Burin, au sud-est de Naplouse, la chaîne qatarie de langue arabe Al-Jazira a ainsi recueilli les témoignages d'habitants qui ont assisté aux manœuvres des Israéliens de la colonie voisine de Yitzhar Nord, qui avaient amené, le 26 septembre, des bulldozers et des équipements afin d'entamer les travaux dès le lendemain. Le maire de Deir Al-Khatab, un village à l'est de Naplouse, observait déjà la semaine précédente pareils mouvements chez les habitants de la colonie voisine, positionnant progressivement leurs caravanes et procédant à l'élargissement de la route menant à de futures constructions.

    LA JOIE TEINTÉE D'INCERTITUDE DES COLONS

    En dépit d'une joie non feinte, célébrée en grande pompe, les colons "regardent le futur de leurs communautés avec incertitude", nuance le  Jerusalem Post. A l'occasion des fêtes de Soukkot, ils ont décidé d'ouvrir grand leurs portes, non seulement à leurs fidèles soutiens d'extrême droite, mais aussi aux Israéliens de gauche, pour leur montrer qu'"ils ne sont pas des extrémistes". Pour les colons, conquérir les cœurs de leurs compatriotes est un enjeu de taille tant ils ont besoin de "soutien financier et moral", note Avi Zimmerman, directeur du fonds de développement de la colonie d'Ariel.

    Pour Ziv Barak, qui habite la colonie d'Alfei Menashe, ni les visites organisées pendant les fêtes par les militants de gauche de La Paix maintenant, dépeignant les colonies comme des "cancers", ni celles du Yesha, le conseil des colons de Judée et Samarie, dans les domaines viticoles, ne rendent compte de la réalité de la vie dans les colonies. Dans une tribune publiée dans le Yediot Aharonot, il invite les lecteurs à venir découvrir la normalité de son quotidien dans une colonie où vit une population composée de laïcs, de religieux et d'activistes politiques, affairés entre la crèche des enfants et leur emploi à Tel-Aviv, et qui ont tous souffert du moratoire, se retrouvant avec des terrains à construire et des maisons à louer sur les bras.

    Une fois terminées les fêtes de Soukkot, dimanche prochain, la bataille pour gagner l'opinion publique devrait laisser place au combat sur le terrain politique. Selon Haaretz, le conseil du Yesha et les autorités des colons de Cisjordanie se préparent à exercer une nouvelle pression politique sur Benyamin Nétanyahou. Car, comme le note le président des colons de Shromron, Benni Ketzoubar, "à l'exception de 492 unités de logement qui ont reçu un feu vert il y a un an, le gouvernement Nétanyahou n'a pas autorisé de nouvelles constructions dans les territoires".

    Hélène Sallon

    Réponse:

    L'article du Monde du 29 septembre 2010 intitulé « Les colons de Cisjordanie 'regardent le futur de leur communautés avec incertitude' » oublie de préciser un élément capital du débat : les colonies sont illégales au regard du droit international.

    En 1998, Ariel Sharon déclarait: « Tout le monde doit bouger, courir et accaparer autant de sommets de collines que possible afin d'élargir les colonies parce que tout ce que nous prenons restera à nous... tout ce que nous ne saisirons pas leur reviendra. »

    La stratégie de colonisation de la Cisjordanie et de la bande de Gaza n'est pas un élément anodin dans le conflit qui oppose Palestiniens et Israéliens. Elle s'intègre dans un objectif plus large de contrôle et d'étranglement de la vie des Palestiniens sous tous ses aspects sociaux, économiques, politiques, et entrave des libertés fondamentales affirmées par le droit international en empêchant la libre circulation des hommes comme des biens, les privant de leur dignité et intimité.

    L'article 49 de la Ivème convention de Genève signée en 1949 affirme pourtant que « par la pratique de déportations, interdites quel qu'en soit le motif, et par l'installation de colons, tout transfert d'une partie de la population de l'occupant dans le territoire occupé est formellement interdit ».

    Les colons ne sont donc en aucun cas installés « de droit » comme le dit Yediot Aharonot cité dans cet article. De plus, l'installation de caravanes, ou « outposts », sur les collines surplombant souvent des villages ou des cultures palestiniens, est illégale, non seulement d'après le droit international mais aussi d'après le droit israélien. Leurs habitants continuent cependant de bénéficier de la protection des militaires, les collines étant stratégiques pour le contrôle de la Cisjordanie par Israël.

    D'après un article du magazine Foreign policy daté du 24 septembre dernier, si les colonies ne couvrent qu'1% de la Cisjordanie, 42% de la région est sous leur contrôle. Il faut en effet ajouter à ces 1% les routes réservées aux colons (ou by-pass roads: 800km en tout) ainsi que les zones d'exploitation agricoles et industrielles qui leur sont attachées. Si l'on ajoute encore les zones sous contrôle militaire, les « réserves naturelles » fermées aux Palestiniens et la surface couverte par le mur et les grillages qui le continuent, nous parvenons à un total de 66,5% de la Cisjordanie sous contrôle israélien d'après les chiffres de 2007 publiés par le centre de recherche ARIJ.

    L'article du Monde présente ici les colonies comme une chose anodine et sa population comme plutôt ouverte au dialogue, sans l'once d'une violence et prête à donner du travail aux Palestiniens. Un simple coup d'œil à d'autres sources, palestiniennes notamment, aurait pu rétablir la situation.

    D'après l'organisation israélienne Kav Loaved, les « travailleurs palestiniens sont sévèrement exploités dans les colonies ».

    Il est vrai que les Palestiniens doivent faire face à un dilemme. Les colonies sont pourvoyeuses d'emplois, et le marché du travail palestinien est tel, à l'heure actuelle, qu'aucune autre solution n'est possible. L'Autorité palestinienne tente de faire pression sur Israël en souhaitant interdire aux Palestiniens de travailler dans les colonies, à compter du 1er janvier 2011. Cette mesure n'est en réalité qu'un coup d'épée dans l'eau car le marché du travail palestinien n'est pas en mesure d'absorber cette main-d'oeuvre comme l'explique Salwa, de l'organisation israélienne Kav Loaved (organisation pour le droit des travailleurs palestiniens, israéliens et étrangers en Israël et en Palestine).

    Mahmoud, travailleur dans une entreprise agroalimentaire israélienne dans la colonie de Moshe Admumim, district de Jericho, me confie dans une interview du 25 septembre dernier qu'il serait « prêt à quitter son emploi pour un travail palestinien à l'extérieur de la colonie, même pour la moitié du salaire qui [lui] est donné à l'heure actuelle. Mais il n'y a pas d'emploi disponible ». Et pourtant, Mahmoud, syndiqué, a réussi à obtenir d'être payé au salaire minimum en accord avec le droit du travail israélien...

    Dans la Vallée du Jourdain, à l'est de la Palestine, et plus particulièrement dans les districts de Jericho et Tubaas, environ 6 000 travailleurs palestiniens sont employés dans les 32 colonies construites dans cette zone. Ces travailleurs sont sensés être placés sous protection de la loi israélienne sur les travailleurs d'après une décision de la Cour suprême israélienne de 2007, ce qui leur donne droit, théoriquement, à la sécurité sociale ainsi qu'au salaire minimum soit 21 shekels / heure (4,22€). Dans les faits, les employeurs israéliens s'appliquent à placer les Palestiniens sous la loi jordanienne qui ne leur donne droit... à rien. Le salaire moyen est ainsi de 60 à 80 shekels pour 8 heures de travail (12 à 16€), dans les zones industrielles, et il n'excède pas 60 shekels (12€) dans le secteur agricole. Les colonies de la Vallée du Jourdain emploient également 300 à 400 enfants de moins de 16 ans, notamment l'été pendant les vacances, avec pour salaire 40 shekels par jour (8€). « Et c'est interdit. Si vous vous référez au droit du travail israélien ou aux standards internationaux, c'est interdit de faire travailler  des enfants de moins de 16 ans », souligne Wahel du Syndicat des travailleurs palestiniens à Jericho.

    La situation des travailleurs palestiniens dans le domaine de l'agriculture est également valable pour ceux travaillant dans le secteur de la construction. D'une manière générale, les conditions de travail sont pour eux plus que déplorables. D'après l'Administration civile, sur les 30,000 travailleurs palestiniens travaillant dans les colonies tous secteurs confondus, 10 000 sont employés sans permis, ce qui réduit leur chance d'obtenir une indemnisation ou ne serait-ce que l'accès aux soins dans le cas d'un accident du travail. L'employeur, d'après le droit du travail israélien, est en effet sensé faire en sorte que son employé, suite à un accident du travail, puisse avoir accès à un traitement couvert par les systèmes de santé et d'assurance israéliens. La procédure durant plusieurs mois, les employeurs font en sorte d'éviter une telle situation, non pas en diminuant les risques d'accidents mais en envoyant les blessés dans les cliniques palestiniennes, celles-ci ne disposant pas d'accords avec le système d'assurance israélien. Ceci est illégal du point de vue du droit du travail israélien, les travailleurs devant être envoyés dans les cliniques israéliennes pour obtenir leurs droits. (cf rapports de Kav Loaved sur la question)

    Les Palestiniens représentent ainsi pour les employeurs israéliens une main d'oeuvre peu onéreuse et facile à assouvir par la pression, que celle-ci soit physique, psychologique ou économique.

    Pourquoi s'installer en Cisjordanie?

    D'après une publicité datée de 2007, un appartement dans la colonie de Har Homa, en Cisjordanie, coûte 799 000 shekels, (160 476€ ) alors que le même appartement à Jerusalem ouest est au prix de 1 615 000 shekels (324 384€). Les colons bénéficient d'avantages sur les prêts, ainsi qu'une réduction de taxes (Rapport des Nations unies publié en juillet 2007, The Humanitarian Impact on Palestinians of Israeli Settlements and Other Infrastructure in the West Bank). Ils disposent également de tous les agréments possibles: crèches, magasins, routes réservées, sans compter la protection de l'armée israélienne. D'après un article d'Ha Aretz daté du 29 septembre, 13% de l'armée israélienne étant composée de colons, celle-ci est largement à même de défendre leurs intérêts...

    Des colons à Hébron et ailleurs en Cisjordanie

    Le témoignage du secrétaire d'Etat à l'éducation, ultra-orthodoxe, Meir Porush, rapporté dans cet article m'a particulièrement étonné. Il évoque ainsi « sa tristesse de voir ''des enfants, dont le seul péché est d'être né juif à Hébron, obligés de ce serrer dans des locaux sans fenêtres ni jardins'' »... Hébron, où le 26 septembre dernier, des colons ont physiquement empêché des enfants Palestiniens d'aller à l'école. Hébron où les enfants sont régulièrement arrêtés, comme cet écolier de 13 ans, blessé à la tête pendant l'arrestation et séparé de sa famille, le 27 septembre dernier ou ces trois adolescents dont un blessé au pied dans l'arrestation, arrêtés dans leur classe. Hébron, où le même jour, deux écoles palestiniennes ont été encerclées et évacuées. Hébron où s'accumulent les cas d'agressions par crachats, coups, pierres, insultes, perpétrées par les colons à l'encontre des Palestiniens, rapportées chaque jour dans la presse palestinienne (que vous pouvez retrouver sur le site de l'Alternative Information Center, association israélo-palestinienne d'information et de recherche). Hébron, où des grillages ont dû être installés au-dessus des rues où circulent les Palestiniens afin de leur éviter de recevoir pierres et détritus jetés par les colons. Ces colons, contrairement à un commentaire publié à la suite de l'article du Monde, ne sont pas des juifs palestiniens. Ils sont pour la plupart américains comme cela s'entend à leur accent lorsqu'on circule dans Shuhadah street, une rue qui leur est exclusivement réservée. Les juifs évacués en 1929 étaient effectivement palestiniens, mais les tensions qui ont mené à leur évacuation sont dues à l'arrivée d'un nouveau type de colons, souvent étrangers, bien plus agressifs et bien moins enclin au dialogue et au respect mutuel.

    Ces agressions n'ont pas lieu qu'à Hébron. On rapporte, sur les huit derniers jours, cinq attaques de colons. Arrachages d'oliviers à coup de bulldozers du côté de Bethléem, raids sur des villages armés de clubs de golf et de lames non loin de Naplouse, cueillette des olives dans les champs palestiniens dans la même région... La liste n'est ici certainement pas complète.

    Normaliser les colonies et l'installation des colons en Cisjordanie comme cela est fait dans cet article revient à nier le droit des Palestiniens à disposer librement de leurs terres, à cultiver, circuler, créer des entreprises.. Les colonies ne sont pas « normales ». Elles sont illégales comme le soutient la 4ème Convention de Genève. Il est temps de faire respecter ce principe pour redonner aux Palestiniens la possibilité de vivre en sécurité et en paix.

     



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    • 26/09/10 - Jericho

    Voyage

     Voici le début d'une série d'entretiens réalisées dans le district de Jericho, à l'est de la Cisjordanie, dans la vallée du Jourdain, à propos des conditions de travail des fermiers palestiniens indépendants et des travailleurs palestiniens dans les colonies.

    Dans ce district se trouvent plus de 32 colonies israéliennes, à but majoritairement économique. L'installation d'entreprises israéliennes dans la région est favorisée par l'Etat d'Israël et également par un avantage de taille, l'accès à une main d'oeuvre nombreuse et pas chère: les Palestiniens.

    M. – Syndicat de travailleurs palestiniens, Jericho, Vallée du Jourdain.

    « Nous avons commencé en 1993, après les accords d'Oslo. Cela ne veut pas dire qu'il n'existait pas de syndicat avant, nous avons travaillé avant cette date, de manière 'souterraine' car sous occupation israélienne, il est très difficile d'obtenir des permis pour établir un syndicat. Et si vous voulez organiser une élection, vous devez  organiser une grande réunion, des ateliers, et vous devez obtenir la permission des autorités israéliennes. 

    Ce sont les difficultés que nous avions avant. Après les accords d'Oslo, nous travaillons librement, et nous avons ouvert un grand bureau ici à Jericho. Nous avons à présent 8 secteurs dans le syndicat, pour les transports, la construction, les services, les services publics, et nous avons également de nombreux départements actifs comme les départements pour les femmes, pour l'organisation, politique, pour les jeunes. (...)

    Nous avons à présent environ 3 000 membres à Jericho et dans la Vallée du Jourdain, dans le district de Jericho. Et nous travaillons beaucoup, dur, particulièrement pour les travailleurs qui sont employés dans les colonies israéliennes car, vous savez, dans cette vallée, dans la zone de Jericho, il y a environ 32 colonies israéliennes, la plupart des colonies agricoles. Elles produisent de nombreuses sortes de légumes, du raisin, des dattes et les exportent vers l'Europe, (...). 

    Dans cette zone, il y a environ 6 000 travailleurs palestiniens, dans les districts de Jericho et Tubaas, qui travaillent dans les colonies. Et ce nombre augmente, double, particulièrement entre août et décembre. Ils ramassent le raisin et les dattes. Et beaucoup de travailleurs viennent des montagnes autour de Jericho et de la Vallée du Jourdain, il y a beaucoup de villageois qui viennent de Ramallah ou Naplouse à cette période, pour la récolte sur les palmiers. Il y a parfois 10 à 12 000 personnes qui travaillent dans les colonies. 

    Ils travaillent dans une mauvaise situation, dans de très mauvaises conditions. C'est difficile car ils gagnent entre 60 et 80 shekels par jour (12 à 16 € ) pour 8 heures. Et nous luttons en tant que syndiqués, particulièrement sous la loi du travail israélienne. En 2007, la Haute cour de justice israélienne a décidé que le droit du travail israélien doit être appliqué dans les colonies comme au sein d'Israël. Ceci signifie qu'ils doivent payer les travailleurs selon le salaire minimum (...): 21 shekels par heure (4,22 €) . Mais les travailleurs palestiniens travaillent 8 heures et sont payés seulement 60 shekels, pas même la moitié. (...). Nous organisons des réunions, des ateliers, beaucoup de réunions avec les travailleurs palestiniens. (...).

    Nous essayons de (...) leur donner du matériel, de traduire le droit du travail israélien, de  leur enseigner, de les éduquer sur leurs droits. Et aussi, depuis 3 ans, nous coopérons avec une association juridique israélienne, appelée Kav Loaved (...). Nous travaillons avec eux depuis 4 ans. Ils nous soutiennent avec des documents, des documents israéliens concernant les accidents, les droits dans le droit du travail israélien. Nous traduisons tout en arabe et nous faisons des brochures, des affiches, beaucoup beaucoup de documents en langue arabe. Nous organisons également des réunions en commun. Parfois ils envoient un avocat, arabe, mais du côté israélien, pour qu'il explique de nombreux points aux travailleurs. Nous organisons également dans le même temps deux conférences dans la zone de Jericho. Lors de ces conférences, de nombreux travailleurs de Jericho, Tubaas, Salfit, Turlkarem and Qalqilya, particulièrement d'ici, viennent. Et nous discutons des salaires minimum, des cas d'accidents, nous discutons de leurs droits dans le droit du travail israélien. 

    (...)

    Nous avons également un gros problème. Tous les travailleurs travaillent sans documents. Et ceci est très dangereux pour eux, quand ils arrêtent, il est très difficile d'aller devant la cour de justice israélienne, sans document pour prouver pendant combien d'heure vous avez travaillé, pendant combien d'années, sans aucun registre, sans aucun papier. Et c'est difficile d'obtenir vos droits sans ces documents devant une cour israélienne.

    Il y a un autre gros problème, également dangereux. De  nombreux accidents arrivent aux travailleurs, particulièrement à ceux qui travaillent dans les palmieraies. (...)  Donc les employeurs amènent les travailleurs en zone palestinienne, dans les cliniques palestiniennes. Mais d'après le droit du travail israélien, ils doivent les amener dans les cliniques israéliennes.  (…) Cela signifie que si il va [le travailleur palestinien blessé dans une colonie] du côté israélien et qu'il s'enregistre dans une clinique israélienne et y ouvre un dossier, il obtiendra ses médicaments de la compagnie d'assurance [israélienne]. Egalement, durant son traitement, il aura droit à 75% de son salaire, et, pour finir, s'il a un handicap, un doigt coupé, un problème à son pied, l'agence lui donnera de l'argent à vie. Et ceci signifie  que si l'employeur israélien l'amène du côté palestinien, il perd tout. Et c'est ce qui arrive, c'est ce que les Israéliens font.  

    Donc nous luttons, nous essayons d'enseigner aux travailleurs qu'ils doivent refuser, si un accident arrive, ils doivent refuser d'aller en zone palestinienne, il doit faire pression sur l'employeur pour l'amener dans un hôpital israélien, du côté israélien pour qu'il garde ses droits en accord avec le droit du travail israélien.

    Vous aidez aussi les travailleurs à poursuivre leur entreprise en justice, avec Kav Loaved. Comment travaillez-vous avec les fermiers. Car certains peuvent craindre de pousuivre l'entreprise pour laquelle ils travaillent. 

    Oui, au début, de nombreux travailleurs avaient peur de venir ici [au syndicat] et ils avaient peur de nous parler, car leur employeur, s'il entendait que le Palestinien venaient au syndicat, les renvoyait. Mais maintenant nous avons une 'culture'. Ces années, ce n'est plus un problèmes. Nous travaillons dur, particulièrement à Moshe Adumim, une zone industrielle. Il y a environ 150 différentes usines. Environ 8 000 personnes y travaillent.  Et beaucoup de femmes y travaillent. Certaines y travaillent pour l'entretien. (…) Et nous luttons contre les employeurs israéliens là-bas, c'est facile pour nous car c'est officiel, nous avons les adresses, les téléphones des employeurs. Nous collaborons avec Kav Loaved, s'ils veulent envoyer une lettre pour leur expliquer ce qu'ils font des travailleurs palestiniens, de la difficulté de leur situation, des mauvaises conditions de travail. C'est plus facile de travailler là que dans le secteur agricole. Car dans le secteur agricole, les travailleurs sont employés par des sous-contractant, des sous-contractant palestiniens. Et beaucoup de travailleurs ne connaissent pas le nom de l'employeur israélien

    Donc comment parvenez-vous à pousuivre l'entreprise en justice ou lutter pour les droits des travailleurs si vous ne connaissez pas le nom de son propriétaire?

    Parfois, nous connaissons le sous-contractant. Certains collaborent avec nous, d'autres refusent. (...) Certains disent aux travailleurs 'tu perds ton travail si tu te mets en lien avec le syndicat'. Mais nous organisons des réunions, l'après-midi, après qu'ils aient fini de travailler et nous allons dans les villages (...) pour leur expliquer comment négocier, comment travailler avec le propriétaire et le sous-contractant.

    Vous savez que le droit du travail palestinien a été mise en place en 2000. Mais de nombreux patrons [Palestiniens cette fois] n'appliquent pas cette loi.. Donc nous luttons, et nous organisons des grèves (...). Il y a deux ans, nous avons signé des accords collectifs avec le secteur du textile. Il y a environ 7 usines de textile avec environ 100 femmes. Nous luttons pour elles, nous nous préoccupons des femmes dans la zone de Jericho.

    Egalement, j'ai oublié de parler du travail des enfants, plus particulièrement dans les colonies. Il y a environ 3 ou 400 enfants, et ce nombre augmente en été pendant les vacances. Les employeurs israéliens cherchent des enfants car ils leur donne de faibles salaires. Ils travaillent dans la récolte des melons, des oignons,  des légumes, particulièrement pendant l'été. 

    Combien sont-ils payés?

    Environ 40 shekels [8 €] par jour. (...) 

    Nous travaillons maintenant avec Kav Loaved et un syndicat hollandais (...), nous coopérons avec eux (...) et ils nous soutiennent dans des projets particuliers sur les travailleurs agricoles dans la zone de Jericho. Ils sont à présent en train de tourner un film sur le travail des enfants dans les colonies. Nous avons de nombreux cas dans le nord, de nombreux enfants de 14 ans travaillent dans les colonies, et c'est interdit. Si vous vous référez au droit du travail israélien ou aux standards internationaux, c'est interdit de faire travailler  des enfants de moins de 16 ans."

    ...

    Source carte: http://www.arij.org/images/stories/pictures/maps/Jericho.jpg


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  • Trois bonnes raisons pour mettre sa ceinture de sécurité en Palestine :

    - ne pas se faire contrôler au passage des checkpoints ou en zone israélienne en général, par des militaires qui prendraient bien ce prétexte pour inspecter les bus ;

    - ne pas se faire contrôler par les policiers ou militaires palestiniens qui prendraient bien ce prétexte pour passer le temps ;

    - survivre à la conduite des Palestiniens sans passer à travers le pare-brise à chaque dos d'âne.

    La troisième raison a due être oubliée lors des cours d'auto-école... Les conducteurs et leurs passagers retirent leur ceinture une fois les deux premières raisons de la mettre écartées. Et parfois, comme cela m'est arrivé aujourd'hui, c'est le conducteur lui-même qui vous la déboucle...

    Ajoutez à cela que les conducteurs doublent des camions, en montée, à deux à l'heure, dans un virage, qu'ils passent plus de temps à gauche qu'à droite de la route, qu'ils téléphonent et papottent et comptent la monnaie en conduisant, qu'ils s'insultent ou discutent d'un bus à l'autre, qu'ils ne savent pas rester en ligne les uns derrière les autres quand il y a un bouchon et que les routes sont parfois défoncées (sauf les routes où circulent aussi les colons) et vous comprendrez, si ça peut vous rassurer, que ce ne sont pas les bombes qui risquent le plus d'avoir ma peau (bombes dont je n'ai, heureusement, pas encore vu la couleur...) Cependant, quand on y regarde bien, les conducteurs ont de bons réflexes car il n'y a pas tant d'accidents que ça. Le plus grand nombre survient apparemment à Jénine où je ne mets pas souvent les pieds...

    Une bonne chose quand même : les conducteurs respectent les feux-rouges... à peu près.

    Et chose ni mauvaise ni bonne : d'après ce que j'ai vu, la conduite n'est pas meilleure côté israélien...


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  • Pour mieux comprendre la situation en Palestine, rien ne vaut une bonne carte... Je l'admets, c'est le bazar. Pour avoir plus de détails, vous pouvez aller faire un tour sur le site Palestinian Monitor et ARIJ .

    Article publié en 2001, toujours d'actualité et permettant peut-être de mieux comprendre les difficultés, l'impossibilité ou l'échec annonce (appelez ça comme vous le pensez...) des négociations de paix actuelles.

    Cet article a été publié pendant la 2nde Intifada, commencée en 2000 et "terminée" en 2002 (pour certains elle n'est toujours pas terminée, elle a seulement changé de nature, passant en 2002, de la résistance violente à la "Beautiful resistance"... mais c'est un autre sujet...). Depuis 2004, les restrictions de mouvement sont peut-être moins fortes, la torture a peut-être changé de forme (étant donné qu'elle n'est plus sensée laisser de traces physiques) mais l'étranglement de l'économie palestinienne, les violences, les constructions de colonies et de réseaux de communication pour les relier, les expropriations et confiscations sont toujours d'actualité, intensifiés même, et l'occupation de la Palestine en terme de surface placée sous contrôle Israélien est de plus en plus importante. La pression de l'occupation israélienne n'est pas uniquement physique, loin de là, mais aussi économique et psychologique (contrôles permanents, difficultés de mouvement y compris à l'étranger, confiscations de terres agricoles, destructions répétées de puits et de maisons, et obstacles à la création d'entreprises entre autres). L'autorité palestinienne est loin de pouvoir juguler l'occupation israélienne, sachant que les deux collaborent de plus en plus : la majorité des arrestations actuelles de membres présumés du Hamas ou d'opposants en général (l'Autorité Palestinienne étant sous contrôle du Fatah en Cisjordanie) sont par exemple menées par les forces de police palestiniennes. Bref, plus de détails à suivre au fur et à mesure, cet article donne déjà une bonne vue de la situation.

    J'ai rajouté quelques liens, entre crochets dans l'article, pour plus d'éclairage.

    Voyage

     

    THE KEY TO PEACE: DISMANTLING THE MATRIX OF CONTROL

     

    By Jeff Halper

     

    In the complex situation in which Palestinians and Israelis currently find themselves, two things seems equally evident:

    First, a viable and truly sovereign Palestinian state alongside Israel is an absolute prerequisite for a just and lasting peace; and second, Israel needs a Palestinian state. Without a Palestine state Israel faces what it considers as two unacceptable options. If it annexes the Occupied Territories and grants citizenship to their three million Palestinian inhabitants, it creates de facto a bi-national state of 5 million Jews and 4 million Palestinians (not counting the refugees), an option that would end the Zionist enterprise. If it continues its Occupation, it inevitably creates a system of outright apartheid, an untenable option in the long run.

    A Palestinian state thus appears to be indispensable for both Israel and the Palestinians. So what's the problem? Why did a decade of negotiations from Madrid and Oslo to Camp David and Taba end in such dismal failure, indeed, in an Intifada? What, indeed, must be done, not only to "restart the peace process," but to ensure that it concludes with a just peace offering not simply security for Israel but also a truly sovereign and viable state for the Palestinians?

    Putting the issue of the refugees aside for the moment, the answer to these questions depends on whether the Palestinians succeed in dismantling the Matrix of Control Israel has laid over the Occupied Territories since 1967. The issue before us, the issue separating a just peace from an imposed one, a sovereign Palestinian state from a bantustan, has to do not only with territory but with control. One indisputable fact that has accompanied the entire "peace process" is that Israel will simply not relinquish control voluntarily over the West Bank and East Jerusalem. It will not relinquish the core of its settlement system, or control of the West Bank aquifers, or sway over the area's economy or it "security arrangements" extending over the entire Palestinian area.

    From Israel's point of view, then, the trick is to find an arrangement that would leave it in control, but "relieve" it of the Palestinian population — a kind of occupation-by-consent. This was the essence of the "take it or leave it" offer Barak and Clinton made at Camp David (the Palestinians left it), as well as that of the Taba negotiations in January, 2001. The popular impression has it that Barak made a "generous offer" of 95% of the West Bank, plus considerable parts of East Jerusalem and all of Gaza, and that the Palestinians made an "historic mistake" in rejecting it. This has let Israel off the hook in terms of repressing Palestinian resistance. It has become fashionable, even among the moderate Israeli left, to blame the Palestinians for "spoiling" the peace process. They, after all, spurned Barak's "generous offer" of 95% and reacted with "violence." We, the Israelis, did our part. We were forthcoming. They are not ready for peace, do not want peace, are not "partners" for peace. We are OK; they are to blame for everything. They deserve anything they get. We are not responsible.


    The Matrix of Control: Rendering the Occupation Invisible

    Before we begin our analysis of Taba, I must define what I mean by a Matrix of Control? It is a system of control designed

    1. to allow Israel to control every aspect of Palestinian life in the Occupied Territories, while

    2. lowering Israel's military profile in order to give the impression to the outside that what Palestinians refer to as "occupation" is merely proper administration, and that Israel has a "duty" to defend itself and the status quo, yet

    3. creating enough space for a dependent Palestinian mini-state that will relieve Israel of the Palestinian population while

    4. deflecting, through the use of "administrative" image and bureaucratic mechanisms, international opposition and thus to maintain control indefinitely and, in the final analysis,

    5. to force the Palestinians' to despair of ever achieving a viable and truly sovereign state and to accept any settlement offered by Israeli. ("Time is on our side" is, as Sharon has often said, a cornerstone of Israeli policy.)

    Because it operates under a Kafkaesque guise of "proper administration," "upholding the law," "keeping the public order" and, of course, "security," the Matrix of Control renders the Occupation virtually invisible. In "normal" times (when active Palestinian resistance can be stifled), its outward appearance is legal and bureaucratic, the most effective means of control over a long period of time. The Israeli military government over the Occupied Territories is called, for example, the "Civil Administration," even though it is headed by a colonel under the strict authority of the Ministry of Defense, and is bound by the orders of the general commanding the "Central Front."

    The control mechanisms of the Matrix are varied and diverse. There are, first of all, active measures to ensure acquiescence:

    * Outright military actions, including attacks on civilian population centers and the Palestinian infrastructure;

    * Extensive use of collaborators and undercover "mustarabi" army units; administrative detention, arrest, trial and torture [cf : http://www.alhaq.org/]; and

    * "Orders" issued by the Military Commanders of the West Bank and Gaza (some 2000 in number since 1967), supplemented by Civil Administration policies, that replace local civil law with policies and procedures that cynically further Israeli political control. A second set of controls derives from Israel's policy of "creating facts on the ground" – virtually all of them in violation of international law (including the Fourth Geneva Convention signed by Israel itself). These include:

    * Massive expropriation of Palestinian land;

    * Construction of more than 200 settlements and the transfer of 400,000 Israelis across the 1967 boundaries: about 200,000 in the West Bank, 200,000 in East Jerusalem and 6000 in Gaza (the latter occupying a fourth of the land, including most of the coastline); [cf Arij maps and Palestine monitor on settlements]

    * Carving the Occupied Territories into areas — Areas "A," "B," "C," "D" in the West Bank; "H-1" and "H-2" in Hebron; Yellow, Green, Blue and White Areas in Gaza; nature reserves; closed military areas, security zones, and "open green spaces" of restricted housing over more than half of Palestinian East Jerusalem – which confine the Palestinians to some 190 islands all surrounded by Israeli settlements, roads and checkpoints; [cf Arij maps]

    * A massive system of highways and by-pass roads designed to link settlements, to create barriers between Palestinian areas and to incorporate the West Bank into Israel proper; [cf Arij maps]

    * Imposing severe controls on Palestinian movement; * Construction of seven industrial parks that give new life to isolated settlements, exploit cheap Palestinian labor while denying it access to Israel, rob Palestinian cities of their economic vitality, control key locations and ensure Israel's ability to continue dumping its industrial wastes onto the West Bank; [cf Kav Loaved reports]

    * Maintaining control over aquifers and other vital natural resources;

    * Exploiting holy places (Rachel's Tomb in Bethlehem, the Cave of the Patriarchs in Hebron and others in and around Jerusalem) as pretexts for maintaining a "security presence," and hence military control. Yet a third set of control mechanisms, the most subtle of all, are those of a bureaucratic or "legal" nature. They entangle Palestinians in a tight web of restrictions and trigger sanctions whenever Palestinians try to expand their life space. These include:

    * A permanent "closure" of the West Bank and Gaza;

    * A discriminatory and often arbitrary system of work, entrance and travel permits system  [cf Kav Loaved reports] restricting freedom of movement both within the country and abroad;

    * The use of diverse methods of active displacement: exile and deportation; the revoking of residency rights; induced emigration through impoverishment; land expropriation, house demolitions [cf the Israeli Committee against house demolitions] and other means of making life in the Occupied Territories unbearable. Schemes of "transfer" have also been suggested (in fact, two parties in Sharon's government — the National Union Party of the assassinated Tourism Minister Ze'evi and Minister of Infrastructure Lieberman's "Israel Is Our Home" — have "transfer" as their main political program). Hundreds of thousands of Palestinians have "departed" since 1967, but a core of three million sumud ("steadfast") Palestinians still remains.

    * Zoning policies which, under the guise of planning and the law, serves to freeze the natural development of Palestinian towns and villages. Part of this system involves the restrictive use building permits, enforced by house demolitions, arrests, fines and daily harassment, all designed to confine the population to small enclaves;

    * Expansive "master plans" being drawn around the settlements which allow for massive building while contending that settlement building has been "frozen."

    * Restrictions on the planting of crops and their sale, together with the wholesale uprooting of hundreds of thousands of olive and fruit trees since 1967; and

    * Employing licensing and inspection of Palestinian businesses as a means of political control. To all of this must be added, of course, the debilitating psychological costs of life under occupation: loss of life, imprisonment, torture, harassment, humiliation, anger and frustration, as well as traumas suffered by tens of thousands of Palestinians (especially children) who witnessed their homes being demolished, saw their loved ones beaten and humiliated, suffered from inadequate housing, and who lost opportunities to actualize their life potentials. These are wounds that will take generations to heal.

     

    Barak's "Generous Offer" and the Matrix of Control

    This popular view is based on both false information and false assumptions. First of all, there never was an Israeli "offer," and Israel never proposed to relinquish 95% of the West Bank. At a desperate time when Barak knew he would lose the election, the Israeli delegation came to Taba prepared to talk about conceding 93% of the West Bank – with the Palestinians counter-proposing 97%. But they were not talking about the same land. Because Israel does not consider East Jerusalem and "No Man's Land" around Latrun as part of the West Bank, but does include the part of the Dead Sea falling within the Palestinian territory, Barak's 93% was actually more like 88% of the actual Palestinian territory.

    The major fallacy in this view is to equate territory with sovereignty. Although gaining control of 95% or 88% of the territory is important – especially if the territory is contiguous — it does not necessarily equate with sovereignty. This is where the crucial issue of control enters the picture. The Palestinians could well receive 95% of the West Bank, Gaza and pieces of East Jerusalem and still not have the prerequisites of national self-determination: coherent territory, economic viability and genuine sovereignty. Since 1967 – and increasingly since the Oslo Accords were signed in 1993 — Israel has laid a "Matrix of Control" over the West Bank, East Jerusalem and Gaza. The Matrix, an intricate and an interlocking series of control mechanisms, resembles the Japanese game of "Go." Instead of defeating your opponent as in chess, in "Go" you win by immobilizing the other side, by gaining control of key points of a matrix, so that every time your opponent moves he or she encounters another obstacle. This strategy was used effectively in Vietnam, where small forces of Viet Cong were able to pin down and virtually paralyze some half-million American soldiers possessing overwhelming fire-power.

    In effect Israel has done the same thing to the Palestinians. Laid out strategically, the Matrix of Control paralyzes the Palestinian population even if Israel does not actually occupy large swathes of land. All the settlements and by-pass roads take up less than 5% of the land; "settlement blocs," "security zones" and other forms of control can be expanded to include 12% of the land as in Barak's conception or 56% as in Sharon's. But these 5-12% are what makes the difference between a bantustan and a sovereign, viable state. From the point of view of control, 88% of the West Bank that the Palestinians might receive indeed, sounds "generous," but it must be evaluated in light of the impact the other 5-12% have on Palestinian viability and sovereignty.

    Barak's "offer" at Taba deserves to be looked at carefully, not because it was truly an "offer" or because it truly represented the Israeli position or a genuine possibility, but because, as Barak never tired of saying, it is by far the best "deal" the Palestinians will ever be offered, the most "generous," a one-time "take-it-or-leave-it" that would be a "historical mistake" for the Palestinians to reject. If all this is true, would the so-called "95% offer" at Taba have led to a sovereign and viable Palestinian state? Would it have in fact dismantled Israel's Matrix of Control? The answer to this "best case" scenario is "no." It is true that some significant gains were made at Taba. Israel relinquished claim to the Jordan Valley, much territory was conceded (though not 95%), the settlement blocs were reduced in size, and Israel gave up its extra-territorial control over its by-pass road system. The Palestinians gained a greater degree of territorial contiguity and control of their borders, though not of their water resources. But Taba did not break Israel's hold on the Occupied Territories. On the contrary, it revealed how much Israel could relinquish and still retain control. Taba revealed the essential elements of the Matrix of Control, the minimum "red lines" of any foreseeable Israeli government. Looked at closely, this is what the "generous offer" in fact offered:

    * Consolidation of Strategic Settlement Blocs. In the mid-1990s Israel began a major strengthening and consolidation of its settlement presence. In order to avoid international opposition to the establishment of new settlements, the government shifted to building new settlements within the expansive master plans around each settlement. In that way it was able to argue that it was simply "thickening" existing settlements to meet natural population growth (an outright falsification), not establishing new ones. It also began to merge discrete settlements into large settlement blocs. Although the fate of some of these blocs remains uncertain (the Jordan Valley settlements, for example, as well as the Kiryat Arba bloc near Hebron and settlements in heavily populated Palestinian areas), Israel is unmoving in this insistance on retaining three large blocs comprising today some 150,000 Israeli settlers:

    1. The city of Ariel and its surrounding "Western Samaria" bloc control a strategic area on the western side of the West Bank, seriously compromising territorial contiguity and the coherent flow of people and goods between the major Palestinian towns of Kalkilya, Nablus and Ramallah. It would also severely restrict the urban development of the Kalkilya area. No less important than its strategic location on the ground is Ariel's location vis-a-vis Palestinian resources under the ground: the Ariel bloc sits atop the major aquifer of the West Bank and would control the flow and distribution of water.

    2. The central Givat Ze'ev-Pisgat Ze'ev-Ma'alei Adumim (and perhaps Beit El) bloc stretches across much of the central West Bank from the Modi'in area to within 20 kilometers of the Jordan River. It effectively divides the West Bank in two, compelling north-south Palestinian traffic (especially from Ramallah to Bethlehem and Hebron areas) to pass through Israeli territory – the funnel-like Eastern Ring Road. It also keeps the Palestinians of the West Bank far from Jerusalem, isolating the 200,000 Palestinians of East Jerusalem from their wider state and society, and cutting the natural urban link between Jerusalem and Ramallah. In terms of viability, this bloc, a main component of Israeli "Greater Jerusalem," constitutes the greatest threat to a coherent Palestinian state.

    3. The Efrat-Gush Etzion-Beitar Illit bloc to the southwest of Jerusalem (yet connected through Gilo, Har Homa and the Eastern Ring Road/Road #7 complex to the Ma'aleh Adumim bloc) is the other key component of "Greater Jerusalem." It also impacts seriously on the viability and sovereignty of any Palestinian state. The bloc severs any coherent connection between the major cities of Bethlehem and Hebron, as well as traffic using the "safe passage" from Gaza. It forces Palestinians moving between these areas to use Israeli-controlled "security" roads passing through dense areas of settlement, continually exposed to disruption and closure. It locks in Bethlehem to the extent of preventing its normal urban development. And, like the Ariel bloc, it sits astride and brings into Israeli control a major West Bank aquifer.

    * The Creation of a "Greater [Israeli] Jerusalem." The Givat Ze'ev-Adumim and Gush Etzion settlement blocs, 250 square kilometers containing some 80,000 settlers, when annexed to Israeli-controlled "Greater Jerusalem," will dominate the entire central region of the West Bank and obstruct the territorial contiguity necessary for a viable Palestinian state. They also function as a buffer, to separate Jerusalem from its wider West Bank surroundings, thus keeping the Palestinians at a considerable distance away. Because some 40% of the Palestinian economy revolves around Jerusalem in the form of tourism, commercial life and industry, removing Jerusalem from the Palestinian realm carries such serious economic consequences as to call the very viability of the Palestinian state into question. And in general the "Greater Jerusalem" concept neutralizes Jerusalem as a major Palestinian urban, religious and cultural center.

    * The Emergence of a "Metropolitan [Israeli] Jerusalem." The ring roads and major highways being built through and around Jerusalem are intended to create a regional infrastructure of control, turning Jerusalem from a city into a metropolitan region. "Metropolitan" Jerusalem covers a huge area. Its boundaries, incorporating a full 10% of the West Bank (440 square kilometers), stretch from Beit Shemesh in the west up through Kiryat Sefer until and including Ramallah, then southeast through Ma'aleh Adumim almost to the Jordan River, then turning southwest to encompass Beit Sahour, Bethlehem, Efrat abnd the Etzion Bloc, then west again through Beitar Illit and Tsur Hadassah to Beit Shemesh. It also provides a crucial link to the Kiryat Arba and the settlements in and around Hebron. In many ways "Metropolitan" Jerusalem is the Occupation. Within its limits are found 75% of the West Bank settlers and the major centers of Israeli construction.

    By employing a regional approach to the planning of highways, industrial parks and urban settlements, an Israeli-controlled metropolis can emerge whose very power as a center of urban activity, employment and transportation will render political boundaries, such as those between Jerusalem and Ramallah or Jerusalem and Bethlehem, absolutely irrelevant. A good example of how this is already happening is the new industrial park, Sha'ar Binyamin, now being built at the "Eastern Gate" to metropolitan Jerusalem, southeast of Ramallah. In terms of Israeli control this industrial park provides an economic anchor to settlements – Kokhav Ya'akov, Tel Zion, Ma'aleh Mikhmas, Almon, Psagot, Adam, all the way to Beit El and Ofra – that otherwise would be isolated from the Israeli and Jerusalem economy. More to the point, it robs Ramallah of its economic dynamism, providing jobs and perhaps even sites for Palestinian industry that would otherwise be located in or around Ramallah. Again, looking at Israel's strategy from the point of view of control rather than territory, "Metropolitan Jerusalem" virtually empties a Palestinian state of its meaning in terms of viability and sovereignty.

    * An East Jerusalem Patchwork. Between the negotiations at Camp David and Taba, various options were explored to give the Palestinians more of a presence in East Jerusalem, which they claim as their capital. The peripheral villages and neighborhoods to the north and south of the city might have been ceded, although the Palestinians might receive less than full sovereignty over them – "functional autonomy," "administrative control" or "limited sovereignty." In Taba Israel considered ceding some parts of the core areas as well: some of the "Holy Basin" between the Old City and the Mount of Olives, downtown East Jerusalem, the Sheikh Jarrah Quarter, and in the Old City the Muslim and Christian Quarters. The Temple Mount/Haram issue remained unresolved, with Israel prepared to cede "functional sovereignty" (though not official) to the "upper" area of the mosques, while retaining sole sovereignty over the "lower" Western Wall.

    Regardless of the size of the territorial compromises, Israel will not cede the entire area of East Jerusalem, where Israelis (about 200,000 in number) outnumber Palestinians. Since the settlements there were situated strategically for maximum control of territory and movement, and since they are today in the process of being connected, any Palestinian patches will only tenuous connections to each other and to the Palestinian capital in Abu Dis. The Palestinian presence in Jerusalem will be fragmented and barely viable as a urban and economic center. Moreover, it would be entirely surrounded by the "outer ring" of Israeli "Greater Jerusalem," hemming it in and preventing East Jerusalem's normal urban and economic development. (Indeed, functionally ceding Palestinian areas of East Jerusalem to the Palestinians – relinquishing an "unwanted" population of some 200,000 people without relinquishing control – while incorporating the surrounding settlements into a "Greater Jerusalem" would increase the majority of Jews in the expanded city from the present 70% to 85%.)

    * Israeli Control over Highways and Movement. Over the past decades (and especially during the Oslo "peace process'), Israel has been constructing a system of major highways and "by-pass roads" designed to link its settlements, to create barriers between Palestinian areas and to incorporate the West Bank into Israel proper. Even if physical control over the highways is relinquished, strategic parts will remain under Israeli control – the Eastern Ring Road, Jerusalem-Etzion Bloc highway, Road 45 from Tel Aviv to Ma'aleh Adumim, a section of Highway 60 from Jerusalem to Beit El and Ofra, and the western portion of the Trans-Samaria highway leading to the Ariel bloc. In terms of the movement of people and goods, this will effectively divide the Palestinian entity into at least four cantons: the northern West Bank, the southern portion, East Jerusalem and Gaza. There are other restrictions as well. The "safe passages" from Gaza to the West Bank, crucial to the viability of a Palestinian state, will only be administered by the Palestinians; they will not receive extra-territorial status. And Israel insists on retaining rights of "emergency deployment" to both the highway system and to the Jordan Valley, severely compromising Palestinian sovereignty. Indeed, the highways would retain the status of Israeli "security roads," meaning that Palestinian development along them would remain limited.

    To fully understand the role of the highway grid in completing the process of incorporation, one must link these West Bank developments to the ambitious Trans-Israel Highway project. Already in 1977, in his Master Plan for the settlement and incorporation of the West Bank, Sharon presented his "Seven Stars" plan calling for contiguous Israeli urban growth straddling both sides of the "Green Line." The Trans-Israel Highway, which hugs the border of the West Bank, provides a new "central spine" to the country. Hundreds of thousands of Israelis will be resettled in the many towns and cities planned along the length of the highway, especially along the "Green Line" and in areas of the Galilee heavily populated by Arabs. New and expanded Israeli cities, towns and settlements on both sides of the Green Line form a new "metropolitan core-region" in which Metropolitan Tel Aviv (including the Modi'in area settlements, Rosh Ha-ayin and the Ariel bloc) meets Metropolitan Jerusalem (stretching from Modi'in, Kiryat Sefer, Beit Shemesh and the Etzion Bloc across the most of the central West Bank to the settlements east of Ma'aleh Adumim. The Trans-Israel Highway, articulating as it does with the highways and settlement blocs of the West Bank, moves the entire population center of the country eastward, reconfiguring the entire country.

    * Industrial Parks for Economic Control. The establishment of industrial parks on the "seam" between Israel and the Palestinian state is a key strategy in subduing popular Palestinian opposition to continued Israeli presence and control in the Occupied Territories. Seven such parks have already been built, with several other in various stages of planning and construction. Yet, while providing employment to the Palestinian workforce, these industrial parks threaten the economic viability of the Palestinian state, maintain a dependency relationship on Israel and present dangers to the environment. They allow Israeli firms continued access to cheap Palestinian labor while denying the workers access to Israel (a key component of the "separation" strategy). [cf Kav Loaved reports] Although they pay higher salaries than Palestinians can earn in their own de-developed economy, the wages are still well below Israeli minimum wages and benefits. The proximity of Israeli industrial parks to weaker Palestinian industries nearby creates unfair competition and in the end saps Palestinian cities of their economic vitality. (They also provide crucial economic anchors to the settlements whose residents manage the parks and the factories, as the Sha'ar Binyamin project illustrates.) Just as serious, the lax environmental standards and low costs means that these industrial parks attract Israel's most polluting industries – chemical, aluminum, plastics, metalworks, batteries. Though established in Palestinian areas (or specially-created Industrial zones), these parks ensure Israel's ability to continue dumping its industrial wastes into the West Bank.

    * Meeting Israeli "Security" Concerns. "Security" is defined by Israel in such maximalist terms that it ensures Israeli political, military and economic control. Israel insists that a Palestinian state will be demilitarized and forbidden to enter into military pacts with other states, that Israel controls Palestinian airspace, and that it reserves the right to deploy forces in the Jordan Valley in the indeterminate event that it perceived "a threat" of invasion. Controlling Palestinian labor and commercial movement through the imposition of "security borders," part of Israel's declared policy of "separation" from the Palestinians, constitutes additional constraints on Palestinian development, locking the less that 20% of Palestine that is the state from the other more than 80% that is Israel.

    * Limited Palestinian Sovereignty. A Palestinian state would possess limited sovereignty only. It would be demilitarized and unable to form military alliances not approved by Israel. It would have jurisdiction over its borders, but would have certain restrictions as to who may enter (especially vis-a-vis the refugee issue). And the restrictions regarding military contingencies (defined by Israel) would apply.


    Dismantling the Matrix of Control: The Only Way Out

    If Israel can force or induce the Palestinians to accept the Camp David formula (or find a post-Arafat quisling to sign the bottom line), it will have succeeded in securing control over the Greater Land of Israel while having relieved itself of the Palestinian population of the Occupied Territories. This is also true of Barak's "generous offer" at Taba – Israel's "best deal" (though it never really approached a concrete "offer" or "deal"). Again, it is not hard to understand why the Palestinians rejected it. Taba would have given Israel title to more than 80% of Palestine and control over the rest. The Palestinians would have had to cede the elements essential to their self-determination: economic viability and developmental potential, territorial contiguity, true independence, a normal and sovereign civil society, recognized borders under their own control. Indeed, they were already skating on the thin edge of viability and sovereignty. At Oslo the Palestinians gave up political claim to 78% of their country, and agreed to a mini-state of limited sovereignty: no army, no military alliances not approved by Israel, certain Israeli economic controls and even limitations on who may enter Palestine. Barak's "take it or leave it" approach also prevented agreement. The Palestinians feared they would be doomed forever to a truncated, dependent, semi-sovereign mini-state, their hopes for a real country and the resolution of the refugee issue frozen within the parameters of Oslo, Camp David and Taba – and ultimately within the Matrix of Control. Taba did show that peace was possible, but only if Israel truly dismantled its Matrix of Control.

    Although it represents Israeli's "best case" scenario, it may not even have been "real." In articles and interviews Barak has given since leaving office, he has reiterated his old pre-Taba, Camp David positions — 80% of the settlers must remain under Israeli sovereignty; "separation;" Israel retains 15% of the West Bank, etc. Or did he agree knowing full well that any Taba agreement had no chance passing the Knesset? We will never know. What we do have now is a Sharon-Peres government determined to break Palestinian resistance once and for all. Refusing to even consider picking up the negotiations from where they left off at Taba, Sharon has offered the Palestinians 42-56% of the West Bank (the present extent of Areas A and B with some corridors), none of East Jerusalem and a truncated Gaza.

    The Matrix of Control represents Israel's success in establishing a system of control over the Occupied Territories that has lasted decades. Its usefulness does not end there. Because it renders the Occupation invisible, it is capable of deflecting opposition at home and abroad. Although it was Israel who prejudiced the outcome of the Oslo negotiations by measurably strengthening its grip over the Occupied Territories and offering concessions that left its control intact, it is the Palestinians who have been almost universally blamed for the breakdown of the "peace process." An understanding of the Matrix of Control is essential for comprehending the sources of the present conflict and the obstacles to its resolution. Only dismantling it will lead to a just and lasting peace. This is the only way that Israel's long-standing and ongoing campaign of "creating facts on the ground" can be effectively neutralized.

     

    Jeff Halper, an anthropologist, is the Coordinator of the Israeli Committee Against House Demolitions.



     


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